Dit is ons kwaliteitsrapport over 2020. Wij kozen dit jaar natuurlijk voor een online versie. Corona heeft digitaal werken bevorderd en wij hebben ambities op dit gebied. We schetsen zo transparant mogelijk de kwaliteit van onze zorg. Hoe helpen wij mensen met hersenletsel zo goed mogelijk verder in hun leven? Wat ging goed en wat ging minder goed? Veel leesplezier en we horen graag wat je er van vindt!
InteraktContour biedt gespecialiseerde zorg aan volwassenen met niet-aangeboren hersenletsel door bijvoorbeeld een beroerte, ongeluk of een tumor. Onze slogan is ‘Verder met hersenletsel’, samen met cliënten, samen met naasten, samenwerkingspartners, kennisinstituten én stakeholders.
We bieden zorg vanuit drie eenheden:
We hebben 36 woonlocaties, 30 dagbestedingslocaties en 9 behandellocaties in Midden- en Oost-Nederland.
Voor meer informatie over InteraktContour:
www.interaktcontour.nl
2020 gaat de boeken in als ‘het jaar van corona’. Ondanks corona hebben we in 2020 verrassend veel gedaan en bereikt. Het nieuwe medewerkersportaal Pulse is in gebruik genomen. Dat hielp ook om goed en snel over corona te communiceren. We voerden een cliënttevredenheidsonderzoek uit binnen Zorg en Wonen en Maatschappelijke Ondersteuning: de respons was hoger dan ooit tevoren én de cliënten geven een hoge mate van tevredenheid over de zorg aan! In Almelo is de nieuwe woonlocatie De Klokkenbelt in gebruik genomen. Met alle 66 cliënten en hun naasten is verkend welke technologie voor hen behulpzaam zou kunnen zijn. Uiteraard is die vervolgens ingezet. De voorbereiding van de bouw van nieuwe woonlocaties in Enschede en Zwolle is ver gevorderd. Beeldzorg, digitale dagbesteding en ook ‘wandel-begeleiding’ is razendsnel opgeschaald. Beeldcontact met cliënten en met elkaar is onderdeel geworden van ons dagelijks werk. Het programma Cliëntveiligheid werpt vruchten af. De zorg is nog veiliger geworden. Medewerkers voelen zich – zo blijkt uit het medewerkersonderzoek -meer gewaardeerd door ‘de organisatie’. We zijn weer, en met complimenten, ISO gecertificeerd. Zo goed en zo kwaad als het ging (corona…) heeft iedereen weer met succes zijn best gedaan om financiële opbrengsten en kosten in balans te houden.
Ging alles goed? Tuurlijk niet! Maar heel veel wel. En van wat niet goed ging leren we. De transferafdeling de Overstap in revalidatiecentrum De Hoogstraat moesten we helaas sluiten. Het lukt niet om op alle fronten goed te presteren. De bedden die we hebben gehuurd voor de cohortunit in de eerste golf van Corona zijn nooit gebruikt.
Voor een verdieping op bovengenoemde onderwerpen en nog veel meer: neem rustig kennis van dit kwaliteitsrapport over 2020!
Kennen medewerkers de cliënt met zijn of haar persoonlijke mogelijkheden en beperkingen? Weten ze wat belangrijk is voor hem of haar? Onder dit thema vind je voorbeelden van persoonsgerichte zorg en de kwaliteit van het zorgproces rond de individuele cliënt.
Eind 2020 verhuisden cliënten naar de nieuwe woonlocatie De Klokkenbelt! Hier organiseren cliënten, netwerk, collega zorgverleners en medewerkers samen professionele zorg op maat. Bekijk hier onze visie op zorg.
Technologie en e-health worden steeds belangrijker.
Deze factsheet geeft de ontwikkeling weer.
In 2020 werden voor de verpleegkundigen meerdere taakhoudersbijeenkomsten georganiseerd.
Zoals deze over het nieuwe medicatiebeleid.
Door hersenletsel zijn dagelijkse activiteiten, zoals koken, niet altijd vanzelfsprekend. Het is soms moeilijk om overzicht te houden, of om met één hand te koken. Met dit kookboek helpen we cliënten om te koken en
samen te eten!
In woonlocatie Nieuw Bloemensteijn in Hattem wonen cliënten met NAH in combinatie met een psychische aandoening. Nieuw Bloemensteijn is er speciaal voor mensen met deze dubbele diagnose. Over deze bijzondere locatie maakten we deze video.
Bij de dagbesteding in Epe is een eetrobot getest, in Almelo een lichaamsföhn en in Deventer Mijn Eigen Plan! Het hoofddoel van deze pilots is om de werkdruk onder medewerkers te verminderen, efficiënter te werken én cliënten (nog) meer regie te geven op de dagbesteding. Dit is het vervolg op een onderzoek van innovatiebureau Six Fingers.
Dagbestedingslocatie De Rijnlaan in Zwolle is gesloten. Er is hard gewerkt aan het aanbieden van activiteiten op verschillende nieuwe locaties: de nieuwe basislocatie aan de Vrijheid en ook De Poll, Focus, Deltion, Molenzicht en Landstede.
We zijn er trots op dat we in 2020 wederom de ISO-certificering verdienden. We kregen zelfs een compliment voor de wijze waarop we corona aanpakten. Zie ook het uitgebreide onderzoeksverslag.
Vanaf 1 januari 2021 zit Hersenz in het basispakket. Vanaf dan valt de behandeling onder de Zorgverzekeringswet. Dit geldt voor iedereen. Binnen Hersenz werd een praatplaat gemaakt voor medewerkers.
Bewegen is gezond! Wij maakten met collega’s een poster om cliënten en medewerkers in beweging te krijgen.
We hebben een structureel samenwerkingsverband met Deltion! In dat kader hielpen studenten van Deltion cliënten van InteraktContour Zwolle om passende zorgtechnologie te vinden. Bekijk hier de video.
Helaas moesten we in 2020 locatie De Overstap in revalidatiecentrum De Hoogstraat in Utrecht sluiten. We konden niet alle doelen halen die we hadden gesteld.
De wet zorg en dwang leeft binnen InteraktContour. Bekijk hier de laatste stand van zaken (mei 2021).
Het borgen van veiligheid in zorg en ondersteuning is uitermate belangrijk. Dit doen wij door aandacht te hebben voor zaken als de onderkenning van aanmerkelijke gezondheidsrisico’s, veilig gebruik van medicatie, omgaan met agressie, valpreventie en voedselveiligheid.
In 2020 werd een verkort medicatiebeleid ontwikkeld voor (assistent)begeleiders.
Hierin staat beschreven wat (assistent)begeleiders moeten weten voordat ze aan de slag gaan met het delen van medicatie op locatie.
Agressie op de werkvloer komt helaas regelmatig voor. Daar wilden we meer aan doen. In 2020 schreven we een projectplan om agressie te verminderen. In de eerste pilots leren medewerkers reflecteren op hun gedrag en het effect daarvan op de ander. Ze leerden ook passend te handelen in het geval van grensoverschrijdend gedrag. Daarnaast kregen medewerkers een weerbaarheidstraining van KIES weerbaarheid.
In 2019 startten wij het programma Cliëntveiligheid. Dit programma is gericht op:
In de terugblik op 2020 lees je de voortgang van het programma.
Veel cliënten hebben een verhoogde kans op vallen. In 2020 was een van onze speerpunten dan ook om het aantal valincidenten te verminderen. Binnen het project ‘valpreventie’ leidden we o.a. medewerkers op met het invullen van de Valanalyse. Daarnaast deelden we ter bewustwording lampjes uit aan cliënten.
Technologie
Vernieuwing van technologie staat niet op zichzelf. Daarom hebben we technologie benoemd als één van de speerpunten in de langetermijnstrategie van InteraktContour. We zijn voortdurend op zoek naar technologieën die InteraktContour in staat stellen aan de toekomstige zorgvraag van onze cliënten te kunnen blijven voldoen.
Wij vonden in het zorgsysteem van BproCare een totaaloplossing voor zorgoproep. Hierin bundelen wij alle moderne zorgtechnologie in één betrouwbaar, veilig en schaalbaar systeem. Lees hier het interview met manager FI&H, Jan Odink, over de samenwerking met BproCare.
In de zorg hechten we veel waarde aan het samenspel tussen cliënt, medewerkers, netwerk en vrijwilligers. In dit thema lees je hoe we ervoor zorgen dat dit samenspel zo goed mogelijk verloopt.
Bewegen is belangrijk, zeker ook voor mensen met hersenletsel. Daarom maakten we tijdens corona filmpjes om thuis kunnen sporten.
In 2019 lanceerden we de ‘afasiesleutelhanger’. Op basis van gebruikersfeedback, verbeterden we dit jaar de kwaliteit van het materiaal én de informatiepagina waar de QR-code op sleutelhanger naartoe linkt. Met resultaat! We verzonden 1686 vernieuwde sleutelhangers.
Cliënt Jan Kramer wilde graag voor ons bloggen. We begeleidden hem daarin. In 2020 schreef hij 3 blogs waar anderen met NAH herkenning in kunnen vinden. Zowel Jan als wij zijn enthousiast. Jan blijft maandelijks voor ons bloggen.
Waarover moet een magazine voor mensen met NAH gaan? We lieten de lezers meedenken! Daarom ging Verder met Hersenletsel magazine 2020 over ‘eigen regie’.
Leven met hersenletsel brengt veel uitdagingen met zich mee. Cliënt Tineke is creatief en bedacht een aantal praktische oplossingen om zelfstandiger te leven. Deze wilde ze graag delen. Daarom delen we Tinekes Tips via www.verdermethersenletsel.nl met de rest van de wereld!
Eigen regie en zeggenschap van cliënten zijn belangrijke onderdelen in de zorg. Hoe betrekken wij cliënten bij de zorg en hoe ervaren cliënten de zorg? Je leest het in dit thema.
In 2020 onderzochten we hoe tevreden onze cliënten zijn. We zijn content met de resultaten. Natuurlijk zijn er wel verbeterpunten. Daarmee gaan we in 2021 aan de slag. Sommige punten worden per locatie opgepakt, andere worden organisatiebreed verbeterd.
In het jaarverslag zijn de gemelde kwesties bij de cliëntvertrouwenspersoon terug te vinden.
Binnen MO wordt medezeggenschap van cliënten veelal vormgegeven middels cliëntmomenten. Deze cliëntmomenten vinden twee keer per jaar plaats tussen cliënten en medewerkers. Zie de handleiding cliëntmomenten.
Meerdere woonlocaties hebben wekelijks een inloop huiskameroverleg tussen cliënten en medewerkers.
Zo ook op woonlocatie het Kwartier. Teamleider Monique Turksma: ‘Cliënten kunnen delen wat ze willen en zich hierin ook gehoord voelen. Ik deel ook informatie vanuit de organisatie. En op dit moment alle ontwikkelingen betreft corona en vaccineren.’
We vinden het belangrijk dat bewoners meedenken en inspraak hebben. Daarom organiseerden diverse locaties spiegelgesprekken, waarin oa aandacht was voor tips en tops over het wonen op de woonlocatie.
De Klokkenbelt in Almelo is afgelopen jaar geopend als nieuwe woonlocatie.
We betrokken cliënten en naasten via nieuwsbrieven bij alle ontwikkelingen in de voorbereiding op de verhuizing naar de woonlocatie. Lees hier een van de nieuwsbrieven.
Er zijn steeds meer mensen met NAH. De woonlocaties in Enschede en Zwolle worden daarom vervangen voor nieuwe, grotere en moderne appartementencomplexen. Tijdens de nieuwbouw verhuizen de bewoners naar een andere locatie. Natuurlijk wilden we hen daar zoveel mogelijk bij betrekken. Daarom maakten we onder andere deze informatiebrochure. Ook vroegen we cliënten en medewerkers om hun reacties over de plannen.
Vanaf 2020 heeft iedere locatie van Maatschappelijke Ondersteuning een aanbod voor naasten. Bijvoorbeeld een partnergespreksgroep of ontmoetingsavonden. Voor medewerkers die dit organiseren waren er twee workshops.
We vinden het belangrijk dat onze medewerkers bekwaam en betrokken zijn, met aandacht voor cliënt én netwerk. In dit hoofdstuk lees je wat wij in 2020 deden in het kader van teamreflectie en deskundigheid van de medewerkers.
In 2020 gingen we van een statisch intranet naar een interactief medewerkersportaal genaamd ‘Pulse’.
Medewerkers kunnen via de tijdlijn gemakkelijk informatie met elkaar delen binnen het team, de eenheid of de hele organisatie. Naast interactie maakt Pulse het ook mogelijk om met Single Sign On toegang te krijgen tot al je applicaties. Tegelijk met de implementatie van Pulse is ook een grote stap gezet op het gebied van informatie veiligheid door gebruik van Multi Factor Authenticatie.
In februari 2020 lanceerden we onze nieuwe website werkenbijinteraktcontour.nl!
Het werken in de eerste coronaperiode (maart t/m mei 2020) vroeg veel van de teams. De teamadviseurs en de teamleiders voerden gesprekken met teams van de woonlocaties. Welke inzichten hieruit kwamen? Dat lees je als je hier klikt.
Naar aanleiding van een incident kwam als verbetermaatregel naar voren dat teams complexe gespreksvoering kunnen trainen. Er waren ook andere medewerkers die zich meer wilden bekwamen in dit onderwerp. Zie de presentatie voor de inhoud van de training.
De training werd dermate goed ontvangen door de medewerkers (met een 8,7!), dat wij hem ook in 2021 aanbieden.
Onze training Breinbasics kreeg ook in 2020 weer een SOEC-erkenning! Naast dat al onze nieuwe medewerkers deze training volgen hebben we ook een variant gemaakt voor externen, specifiek gericht op Praktijkondersteuners Huisartsen (POH).
We peilden bij medewerkers hoe zij het werken ervaren in de zelforganiserende teams. Bekijk hier de uitkomsten.
Het medewerkerstevredenheidsonderzoek is door maar liefst 1000 collega’s ingevuld! Er is hoog gescoord op ‘trots op werk’ (8,4), ‘trots op organisatie’ (7,6) en ‘aanbevelen als werkgever’ (8,5). De balans tussen werk en privé is minder hoog gescoord (6,6). Volgens de collega’s hangt dat vooral samen met corona en de zorg voor kinderen. Ook wordt de werkdruk door 36,5% van de medewerkers als hoog ervaren. Dat heeft vooral te maken met te weinig tijd hebben voor alle taken en onderbezetting/uitval collega’s.
Wij deden onderzoek naar de redenen van de uitstroom van medewerkers. De resultaten hiervan vormen de basis voor een plan om het aantal uitstromers naar beneden te brengen. Met de inzet van maatwerk en gedegen ondersteuning van teams verwachten we de uitstroom te kunnen beperken.
Het verzuim zag er in 2020 vanwege corona anders uit dan andere jaren. Zie de bijgevoegde rapportage.
Corona nam in 2020 veel tijd in beslag. Dat zie je terug in onderstaand thema: een overzicht met een aantal voorbeelden van wat wij deden in coronatijd.
Door de coronamaatregelen stonden we voor nieuwe uitdagingen in de begeleiding van cliënten. Het aantal uren beeldzorg dat we boden verzesvoudigde hierdoor zelfs (zie ook deze sheet). We maakten daarin grote digitale stappen. Bekijk hier de video.
Als verrassing voor cliënten van onze woonlocatie Kalkuur in Nunspeet regelden medewerkers van de locatie een optreden van Erwin Nyhoff.
In coronatijd kwamen we in 2020 tot 13 versies van het draaiboek corona. Deze bevat instructies voor medewerkers bij zowel verdenkingen van als bewezen coronabesmettingen van cliënten.
Tijdens corona zagen we dat wooncliënten de dagbesteding op de woonlocaties waardeerden. Een projectgroep met daarin kwartiermakers en teamleiders maakte een routeplan en poster om deze samenwerking in de vorm van dagbesteding te realiseren. De ambitie voor 2021 is om op iedere woonlocatie dagbesteding aan te bieden!
Vanwege corona is het niet meer mogelijk om grote groepen nieuwe medewerkers fysiek te verwelkomen. Daarom doen we dat digitaal! Onze recruiter schrijft er regelmatig wat over op LinkedIn.
Door corona werkten we meer dan ooit vanuit huis. Dat had voordelen, maar ook nadelen! Daarom onderzochten we hoe medewerkers dit ervaren. De uitkomsten gebruiken we voor een nieuw thuiswerkbeleid.
Voor de medewerkers van Hersenz maakten we een routeplan over preventie en hygiëne op locatie.
Om naleving van de coronamaatregelen te bevorderen en besmetting te voorkomen, werden posters gemaakt. Deze konden medewerkers gebruiken bij binnenkomst van cliënten. Het gaf de medewerker houvast om het onderwerp te bespreken en hielp cliënten om het te kunnen volgen.
Door corona startte onze dagbesteding met een weekprogramme met online dagbestedingsactiviteiten. Daardoor konden cliënten ondanks de sluiting van de dagbestedingslocaties toch aan hun doelen werken. Vanwege het succes blijven we deze online activiteiten aanbieden! Bekijk de programma’s met activiteiten voor thuis op deze pagina.
Ons team e-health zette vanwege corona samen met andere partijen de website www.digidagbesteding.nl op. In 2021 integreren we deze manier van dagbesteding verder in ons aanbod.
De coronamaatregelen leidden tot strenge regels op locaties. Om medewerkers extra te ondersteunen, maakten we twee instructievideo’s voor het veilig aantrekken en uittrekken van persoonlijke beschermingsmiddelen.
Als tegenwicht voor het vele negatieve nieuws maakte een medewerker elke week de ‘Goed Nieuws Krant’ voor cliënten en medewerkers. Bekijk alle Goed Nieuws Kranten hier.
De Jerusalema Challenge werd ook opgepakt op onze dagbestedingslocatie van Harderwijk. Bekijk hier de video.
We onderzochten hoe cliënten in coronatijd de zorg op afstand ervoeren. Met de uitkomsten konden we verbeteringen doorvoeren!
Door corona zijn alle trainingen omgezet naar een online variant, op de praktijktrainingen verpleegkundig handelen en BHV na. Waar dit eerst niet mogelijk leek, heeft ook onze partner KIES Weerbaarheid haar trainingen omgezet naar een online variant.
Wist je dat…
In aanloop naar de start van het vaccineren van medewerkers tegen corona, startten we een interne vaccinatiecampagne. Het doel hiervan is dat zoveel mogelijk medewerkers zich laten vaccineren. We maakten deze video als onderdeel van de campagne.
Enkele cijfers over InteraktContour
Aantal cliënten in zorg | 3.222 |
Maatschappelijke ondersteuning | 2.609 |
Zorg en Wonen | 763 |
Behandeling | 460 |
Totaal | 3.832 |
2019 | 2020 | |
... Cliënten met 24 uurszorg activiteiten doen die bijdragen aan een zinvolle dagbesteding? | 81% | 87% |
... Cliënten met behandeling ook dagbestedingsactiviteiten volgen? | 26% | 25% |
... Cliënten bij Maatschappelijke Ondersteuning individuele begeleiding combineert met dagbesteding? | 20% | 22% |
... Cliënten van Maatschappelijke Ondersteuning alleen deelneemt aan dagbestedingsactiviteiten? | 45% | 42% |
1. Een zinvolle dagbesteding (775) |
2. Vaardigheden toepassen, verbeteren of uitbreiden (477 ) |
3. Motorische vaardigheden toepassen, verbeteren of uitbreiden (338) |
4. Contacten aangaan en onderhouden (324) |
5. Conditie op peil houden (307 ) |
Aantal medewerkers | 1.503 |
Aantal oproepkrachten | 124 (0 fte) |
Aantal tijdelijk | 240 (146,52 fte) |
Aantal vast | 1139 (779,68 fte) |
Totaal medewerkers | 1503 (919,9 fte) |
Eenheid | 31-12-2020 |
Behandeling | 28 |
MO | 286 |
Zorg en Wonen | 151 |
Staf | 2 |
Totaal | 476 |
Opleiding | 2018 | 2019 | 2020 |
HBO Verpleging (5) | 12 | 18 | 18 |
Social Work (5) | 24 | 21 | 25 |
MBO Verpleging (4) | 60 | 55 | 42 |
MMZ (4) | 91 | 71 | 58 |
VIG (3) | 16 | 14 | 18 |
Helpende Zorg en welzijn (2) | 11 | 19 | 21 |
Dienstverlening (1) | 5 | 7 | 3 |
Overig | 44 | 63 | 53 |
Totaal | 263 | 268 | 238 |
Totaal aantal aantal opleidingen, trainingen en e-learnings: 229. |
In totaal volgden de medewerkers 6386 opleidingen, trainingen en e-learnings in 2020 (in 2019 betrof dit 5562). |
1. E-learning informatieveiligheid in het primair proces (door 578 medewerkers) |
2. E-learning Meldcode Huiselijk Geweld voor signaleringsverantwoordelijkheden (475) |
3. Ontruimingsoefening (339) |
4. BHV Herhalingscursus blended (326) |
5. Introductiecursus (225) |
Aantal klachten | 32 |
2018 | 2019 | 2020 | |
Afgehandeld | 18 | 32 | 29 |
Nog in behandeling | 0 | 0 | 3 |
Totaal | 32 |
Eenheid | Aantal kwesties | Aantal cliënten |
Zorg en Wonen | 23 | 16 |
Maatschappelijke Ondersteuning | 6 | 5 |
Behandeling | 1 | 1 |
Totaal | 30 | 22 |
In totaal zijn er dertig kwesties gemeld bij de Cvp, hieronder bevonden zich één vraag om informatie en één persoonlijke kwestie. De overige kwesties waren uitingen van onvrede. De kwesties werden door 22 cliënten en/of vertegenwoordigers gemeld. Dit waren vijf melders minder dan vorig jaar.
Aard van de kwesties | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Dwang/Onvrijwillige zorg | - | - | - | - | - |
Organisatie/regels/financiën | 14 | 4 | - | 3 | 9 |
Persoonlijk | 14 | 3 | 2 | 6 | 2 |
Verblijf | 1 | 1 | 7 | 1 | 3 |
Zorg/begeleiding/dienstverlening | 37 | 30 | 45 | 23 | 16 |
Totaal | 54 | 38 | 55 | 33 | 30 |
In vergelijking met voorgaande jaren is er sprake van een toename van het aantal kwesties in de categorie ‘Organisatie/regels/financiën’. Deze toename is deels te verklaren vanuit het aantal kwesties met betrekking tot het coronavirus.
Aantal locaties | 77 |
Aantal woonlocaties | 38 |
Aantal dagbestedingslocaties | 30 |
Aantal behandellocaties | 9 |
Wat vinden de Centrale Cliëntenraad (CCR), Ondernemingsraad (OR) en Raad van Toezicht (RvT) van de kwaliteit van zorg van InteraktContour en van het kwaliteitsrapport 2020?
Wat ging goed in 2020 en wat kon beter? Hoe kijkt het MT terug op 2020? Op welke wijze worden de verbeterpunten opgepakt? Dat lees je hieronder.
In het bestuursverslag staat de gang van zaken bij en het gevoerde beleid door
InteraktContour in 2020 beschreven. De bijlage volgt nog.