InteraktContour

Kwaliteitsrapport 2021

Over InteraktContour

InteraktContour biedt gespecialiseerde zorg aan volwassenen met niet-aangeboren hersenletsel door bijvoorbeeld een beroerte, ongeluk of een tumor. Onze slogan is ‘Verder met hersenletsel’, samen met cliënten, samen met naasten, samenwerkingspartners, kennisinstituten én stakeholders.  

We bieden zorg vanuit drie eenheden: 
1. Zorg en Wonen (ZenW): wonen met 24-uurs zorg en ondersteuning  in een appartement van InteraktContour.
2. Maatschappelijke Ondersteuning (MO): dagbesteding en individuele begeleiding aan huis
3. Behandeling (BH): behandeling met behulp van het landelijke behandelprogramma Hersenz.

We hebben 38 woonlocaties, 30 dagbestedingslocaties en 9 behandellocaties in Midden- en Oost-Nederland. 

In 2021 lanceerden wij een nieuwe huisstijl en website. Prikkelarm, eenvoudig, overzichtelijk en toch smaakvol. Medewerkers, naasten en cliënten hebben hierbij geholpen. Een oase van rust waar onze cliënten en hun naasten vinden wat ze zoeken.  

Samenvatting

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec suscipit, magna vel accumsan dignissim, erat ipsum fermentum elit, vel imperdiet augue enim molestie enim. Phasellus efficitur magna venenatis, pulvinar dui vitae, placerat lacus. Vestibulum condimentum lobortis tellus, feugiat finibus ex venenatis sed. Aenean hendrerit iaculis laoreet.

Link naar factsheet samenvatting

Kwaliteit van de zorg

Kennen medewerkers de cliënt met zijn of haar persoonlijke mogelijkheden en beperkingen? Weten ze wat belangrijk is voor hem of haar? Onder dit thema vind je voorbeelden van persoonsgerichte zorg en de kwaliteit van het zorgproces rond de individuele cliënt. 

swoosh

Ons kwaliteitssysteem

Hier nog een intro over het kwaliteitsysteem in paar zinnen. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Maecenas porttitor congue massa. Fusce posuere, magna sed pulvinar ultricies, Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Maecenas porttitor congue massa. Fusce posuere, magna sed pulvinar ultricies,

https://kwaliteitsrapport.interaktcontour.nl/over-2021/#ons-kwaliteitssysteem icoonhttps://kwaliteitsrapport.interaktcontour.nl/over-2021/#ons-kwaliteitssysteem pijl

Wijzigingen in de Vilans protocollen volgen we op de voet

Onze adviseur verpleegkundige zorg houdt wijzigingen in beleid rond verpleegtechnische handeling nauwgezet bij. Vilans paste haar omgeving aan. Om medewerkers hierin mee te nemen, maakte de adviseur verpleegkundige zorg een interactieve presentatie.

Mijn vilans protocollen - instructie icoonMijn vilans protocollen - instructie pijl

Wet zorg en dwang

Hier een intro.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec suscipit, magna vel accumsan dignissim, erat ipsum fermentum elit, vel imperdiet augue enim molestie enim. Phasellus efficitur magna venenatis, pulvinar dui vitae, placerat lacus. Vestibulum condimentum lobortis tellus, feugiat finibus ex venenatis sed

Beleidsplan Wzd

Hier iets over het beleidsplan wzd en een link naar het beleidsplan als deze openbaar mag zijn.

Stappenplan Wzd

Het stappenplan Wet zorg en Dwang van Vilans pasten we toe op InteraktContour.

hier nog meer tekst.

Stappenplan Wet zorg en dwang icoonStappenplan Wet zorg en dwang pijl

Dagbesteding Noord-West Veluwe blijft!

Na een onrustige periode voor cliënten en medewerkers waarin wij bijna tot sluiting van enkele locaties overgingen, waren wij zeer opgelucht dat de gemeenten Ermelo, Harderwijk, Elburg, Putten, Nunspeet, Oldebroek en Zeewolde ons gevraagd hebben de dagbesteding te blijven leveren. Wat er is voorgevallen? Dat lees je hier.

https://www.interaktcontour.nl/nieuws/dagbesteding-stopt-door-knellende-voorwaarden-veluwse-gemeenten/ icoonhttps://www.interaktcontour.nl/nieuws/dagbesteding-stopt-door-knellende-voorwaarden-veluwse-gemeenten/ pijl

Digitale rondleiding door het elektronisch cliëntdossier

De digitale rondleiding door ONS staat op ieders (online) inwerkprogramma en het leuke is, dat deze e-learning onlangs volledig is vernieuwd. Heb je zin om een kijkje te nemen? Vooral doen, want zo weet jij ook hoe jouw nieuwste collega’s worden rondgeleid! 

https://view.genial.ly/60ae3cd690ef300d2bed8819 icoonhttps://view.genial.ly/60ae3cd690ef300d2bed8819 pijl

Zorg voor goed wonen

De vastgoedstrategie van InteraktContour sluit naadloos aan op onze missie en visie: met gespecialiseerde zorg en ondersteuning is er altijd iets mogelijk voor mensen met hersenletsel. Door de wijze waarop onze vastgoedstrategie is vormgegeven, kunnen wij de cliënten van InteraktContour optimaal bedienen. Dit geldt voor zowel nieuwbouw als bestaande locaties.

"Hier een quote uit het filmpje huisvesting"
Directeur Zorg
Marianne Velthuis

Betere zorg door een gloednieuwe woonomgeving

Er zijn steeds meer mensen met NAH. De woonlocaties in Enschede en Zwolle worden daarom vervangen voor nieuwe, grotere en moderne appartementencomplexen. Wij hebben de overtuiging dat cliënten in de nieuwe omgeving meer persoonsgerichte, kwalitatief goede én veiliger zorg krijgen. De nieuwe woonlocaties worden voorzien van de nieuwste technologie. Alle cliënten, hun netwerk en medewerkers zijn geïnformeerd over het ontwerp van de nieuwe locaties. 

Nieuwbouw Enschede

De nieuwbouw is in volle gang, zoals te zien is in dit filmpje van oktober 2021. We hopen de nieuwe locatie in het vierde kwartaal van 2022 te kunnen betrekken. 

Bekijk en lees meer over de nieuwbouw locatie in deze brochure.

Start en feestelijk bouwmoment

In maart werd de aanneemovereenkomst voor Enschede ondertekend met de aannemer Dura Vermeer.

Op 13 oktober vond het eerste officiële feestelijke bouwmoment plaats, waarbij de 1e steen werd onthuld in aanwezigheid van onder andere buurtbewoners, ondernemers en cliënten van InteraktContour.

Toekomst woonlocaties Enschede

De nieuwbouw in Enschede heeft ook invloed op de andere woonlocaties in deze plaats. Medewerkers en cliënten zijn hierover persoonlijk geïnformeerd. De rest van de organisatie kon de toekomstplannen lezen op het intranet. Ook is er een persbericht verstuurd.

Persbericht woonlocaties Enschede icoonPersbericht woonlocaties Enschede pijl

Nieuwbouw Zwolle

De nieuwbouw van woonlocatie de Koppels krijgt 105 ruime appartementen. Bewoners en medewerkers hebben een presentatie gehad over de artist impressions. Dat leverde veel positieve reacties op! Lees en bekijk meer over de nieuwbouw in Zwolle in deze brochure. 

Bewoners verhuizen naar tijdelijke woonlocatie

In oktober zijn bewoners van de Koppels verhuisd naar de tijdelijke locatie in Ommen. Daar hebben medewerkers en cliënten inmiddels hun draai gevonden. 

Toekomst woonlocatie Burgelstee Kampen

Woonlocatie de Burgelstee verhuist ook naar de nieuwbouwlocatie in Zwolle. Cliënten, hun netwerk en medewerkers zijn hierover geïnformeerd. De Burgelstee gaat sluiten omdat het pand op langere termijn niet meer voldoet.

https://www.destentor.nl/kampen/woonhuis-voor-mensen-met-niet-aangeboren-hersenletsel-sluit-deuren-en-verdwijnt-uit-kampen~a2ebb194/ icoonhttps://www.destentor.nl/kampen/woonhuis-voor-mensen-met-niet-aangeboren-hersenletsel-sluit-deuren-en-verdwijnt-uit-kampen~a2ebb194/ pijl

Een uniek inkijkje op onze woonlocaties

Potentiële nieuwe bewoners en hun naasten kunnen via de website alvast rondkijken op een woonlocatie. Alle locaties hebben namelijk een eigen virtuele tour! Door middel van een 360 graden video neem je online een kijkje in de locatie. Je bepaalt je eigen route door via de pijlen te navigeren, of door een ruimte aan te klikken in het menu. Bekijk hier een voorbeeld. 

https://www.skyfocus.nl/SkyFocus/InteraktContour/Almelo-Catharinahof/ icoonhttps://www.skyfocus.nl/SkyFocus/InteraktContour/Almelo-Catharinahof/ pijl

Technologie

De zorgvraag groeit en wordt complexer terwijl er een tekort is aan zorgmedewerkers in de gehandicaptenzorg. Dat vereist slimme oplossingen en slimme zorg.  We zetten technologie in zodat: 

  1. zorgmedewerkers meer tijd en mogelijkheden hebben om goede zorg te bieden (=arbeidsbesparing) – hier ligt de focus 
  2. cliënten meer zelfredzaamheid zijn en  
  3. een fijne en veilige dag hebben 

We gaan voor een optimale mix tussen technologie en medewerkers – technologie is voorliggend in alles wat we doen en maakt hier vanzelfsprekend onderdeel van uit. Dit betekent een verandering in denken, organiseren (oa. processen) en handelen. 

"Het staat niet meer ter discussie of we technologie inzetten, maar juist hóe we het inzetten"
Programmamanager Technologie
Annegreet Blokland

Technologie die werkt!

In 2021 zijn er flinke stappen gezet in het programma Technologie, onder het mom ‘Technlogie die werkt!’. Bekijk in dit (interne) filmpje een aantal projecten en resultaten.   

https://www.youtube.com/watch?v=rnUV_i7Azcc icoonhttps://www.youtube.com/watch?v=rnUV_i7Azcc pijl

Factsheet programma Technologie 2021

Welke resultaten hebben we gezien in de verschillende projecten binnen het programma Technologie? In deze factsheet lees je meer!

factsheet-technologie icoonfactsheet-technologie pijl

Arbeidsbesparing door inzet technologie

In 2021 vond een uitgebreide evaluatie plaats rond het eerste omvangrijke traject van InteraktContour voor grootschalige implementatie van e-health binnen appartementencomplex De Klokkenbelt. De resultaten hiervan , alsmede de lessen die we hieruit trokken, zijn inzichtelijk gemaakt 

 Deze evaluatie vormt de basis voor het projectplan voor de implementatie van e-health binnen woonlocatie ’t Rode Klif in 2022.  

Resultaten project Klokkenbelt icoonResultaten project Klokkenbelt pijl

Uitleenservice

Hier eventueel tekst over de uitleenservice

Digivaardigheden medewerkers

Hier eventueel tekst digivaardigheden medewerkers

Digidagbesteding

Hier eventueel tekst

Advies op maat

Hier eventueel tekst

Technologie op dagbesteding

Hier eventueel tekst technologie dagbesteding

In 2021 deden we nog veel meer op het gebied van technologie. Bekijk hieronder een (deel) van de projecten.

DigiDagbesteding

Resultaten project Klokkenbelt icoonResultaten project Klokkenbelt pijl

Technologie op dagbesteding

Resultaten project Klokkenbelt icoonResultaten project Klokkenbelt pijl

Advies op maat

Resultaten project Klokkenbelt icoonResultaten project Klokkenbelt pijl

Uitleenservice

Resultaten project Klokkenbelt icoonResultaten project Klokkenbelt pijl

Digivaardigheden medewerkers

Resultaten project Klokkenbelt icoonResultaten project Klokkenbelt pijl

Magazine 'Technologie special'

Wat is technologie en welke mogelijkheden biedt het voor mensen met hersenletsel? Dit en meer kwam terug in ons eigen magazine ‘Verder met hersenletsel‘. In 2021 een special over technologie!

https://www.verdermethersenletsel.nl/magazines/2021-technologie-special/ icoonhttps://www.verdermethersenletsel.nl/magazines/2021-technologie-special/ pijl

Technologie in de spotlight

InteraktContour is voorloper op het gebied van technologie in de gehandicaptenzorg. En dat blijft niet onopgemerkt! Verschillende media maar ook samenwerkingspartners vragen onze expertise en ervaring. Hieronder lichten we er twee uit (maar er waren er meer!).

Stefan en zijn eethulp

In Markant, het tijdschrift van Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN), komt Stephan (bewoner locatie Kalkuur in Nunspeet) aan het woord over de eethulp die hij gebruikt.

Artikel eetrobot Markant icoonArtikel eetrobot Markant pijl

We hebben technologie in de zorg keihard nodig

ICT&Health, hét kennisplatform voor technologie in de zorg, vroeg ons meer te vertellen over ons programma Technologie in de gehandicaptenzorg.

Artikel ICThealth icoonArtikel ICThealth pijl

Innovatie impuls

InteraktContour is deelnemer van het programma ‘Volwaardig leven’ van het ministerie van VWS. Dit programma startte 3 jaar geleden met onder andere de ‘Innovatie-impuls Gehandicaptenzorg’. De inzet van technologie in de gehandicaptenzorg is een speerpunt van dit traject.

InteraktContour deelde haar kennis en ervaring op het online congres ‘Volwaardig leven’  tijdens het speciale bestuurdersoverleg en over NAH ++ en de inzet van technologie in de nieuwbouw zoals in dit filmpje te zien is. 

Podcast ´Bottom-up innoveren moet je top-down faciliteren.´ 

Onze bestuurder nam een podcast op met Johan Vesseur, senior adviseur bij Vilans. Hoe kan het dat er bij ons geen producten op de plank liggen te verstoffen Dat hoor je in deze podcast. 

https://soundcloud.com/vilans-nl/voorzorg-41-de-innovatie-impuls icoonhttps://soundcloud.com/vilans-nl/voorzorg-41-de-innovatie-impuls pijl

Lancering nieuwe huisstijl

In 2021 heeft InteraktContour een nieuwe huisstijl gelanceerd. Een huisstijl waarbij eenvoud centraal staat, zodat het zo min mogelijk prikkels geeft. Het logo, lettertype, stijlelementen en kleuren zijn in een eigentijds jasje gestoken.  Dit alles is ontstaan in nauwe samenwerking met een klankbordgroep van medewerkers en cliënten. Het resultaat? Een frisse, maar prikkelarme huisstijl. 

Nieuwe prikkelarme website

De huisstijl werd vervolgens vertaald naar een prikkelarme website.  Eenvoudig, overzichtelijk, prikkelarm én smaakvol. Zodat mensen met niet-aangeboren hersenletsel en hun naasten zich in alle rust kunnen oriënteren op ons aanbod. Het resultaat mag er zijn vinden wij. Bekijk het zelf maar! 

https://www.interaktcontour.nl icoonhttps://www.interaktcontour.nl pijl

Interaktcontour.nl officieel Drempelvrij

De website van InteraktContour is officieel Drempelvrij! Dit betekent dat onze website gebruikt kan worden door iedereen, inclusief mensen met een functiebeperking. Een onpartijdige instantie onderzocht in december de website op 50 punten. En we behaalden op alle punten de maximale score! Lees meer in dit nieuwsbericht.

 

Certificaat Drempelvrij icoonCertificaat Drempelvrij pijl

Corona

Corona nam ook in 2021 veel tijd in beslag. In onderstaande tijdlijn zie je een overzicht met een aantal voorbeelden van wat wij deden op het gebied van corona.

Webinar hygiëne en preventie

In 2021 bleven we webinars organiseren om een groot aantal medewerkers te bereiken bij het delen van relevante corona ontwikkelingen. Klik hier voor een terugblik op een van deze webinars.

Hoe kom in balans in coronatijd?

In juni organiseerden we in samenwerking met andere zorgorganisaties een webinar voor zorgmedewerkers met thema’s als stress, angst, onrust en onzekerheid. We gingen in op belemmerende en helpende gedachten en de reset van de nieuwe situatie.  

uitnodiging webinar beter in balans in coronatijd icoonuitnodiging webinar beter in balans in coronatijd pijl

Boostervaccinatie clienten

Boostervaccinatie cliënten (1) icoonBoostervaccinatie cliënten (1) pijl

Corona hakt er soms in

Soms lijkt corona heel ver weg. Soms komt het ongenadig dichtbij. Zoals bij de dagbesteding van InteraktContour aan de Abelenlaan in Emmeloord. Drie cliënten zijn er overleden sinds januari. Lees het nieuwsbericht.

https://denoordoostpolder.nl/zakelijk-nieuws/Corona-hakt-er-in-bij-dagbesteding-InteraktContour-27275364.html icoonhttps://denoordoostpolder.nl/zakelijk-nieuws/Corona-hakt-er-in-bij-dagbesteding-InteraktContour-27275364.html pijl

Geoliede machine van beschermingsmiddelen

In coronatijd was de inkoop en distributie een ontzettend belangrijke pijler waarop de crisisorganisatie berustte. Dat dit geen sinecure was, lees je in deze blog op ons intranet.

Geoliede machine van beschermingsmiddelen - PBM icoonGeoliede machine van beschermingsmiddelen - PBM pijl

"Ga met elkaar de dialoog aan en probeer elkaar te begrijpen”

Een intranetbericht van het MT over hoe we met elkaar omgaan bij verschillende meningen over het coronabeleid van de regering.

MT - Ga met elkaar de dialoog aan en probeer elkaar te begrijpen (1) (1) icoonMT - Ga met elkaar de dialoog aan en probeer elkaar te begrijpen (1) (1) pijl

Zorgbonus

Alle zorgmedewerkers die ervoor in aanmerking kwamen hebben een zorgbonus ontvangen.

Goed nieuws! Zorgbonus in december uitgekeerd! (1) icoonGoed nieuws! Zorgbonus in december uitgekeerd! (1) pijl

Eigen testlocatie

InteraktContour start met een eigen testlocatie voor medewerkers. Dit en meer lees in deze update van ons intranet.

Corona update - oa eigen testlocatie en booster medewerkers (1) icoonCorona update - oa eigen testlocatie en booster medewerkers (1) pijl

Veiligheid van de zorg

Het borgen van veiligheid in zorg en ondersteuning is uitermate belangrijk. Dit doen wij door aandacht te hebben voor zaken als de onderkenning van aanmerkelijke gezondheidsrisico’s, veilig gebruik van medicatie, omgaan met agressie, valpreventie en voedselveiligheid.

swoosh

Onderwerp 1

hier nog tekst

Onderwerp 2

tekst

Onderwerp 4

nog input

Terugblik programma cliëntveiligheid 2020 icoonTerugblik programma cliëntveiligheid 2020 pijl

Clientveiligheid in combi met technologie?

Eventueel een link naar technologie en clientveiligheid? 

https://www.bprocare.nl/nieuws/interaktcontour icoonhttps://www.bprocare.nl/nieuws/interaktcontour pijl

Samenspel

In de zorg hechten we veel waarde aan het samenspel tussen cliënt, medewerkers, netwerk en vrijwilligers. In dit thema lees je hoe we ervoor zorgen dat dit samenspel zo goed mogelijk verloopt.

swoosh

Woonlocatie ontwikkelt instrument cliëntinspraak

Woonlocatie de Koppels is gestart met huiskamergespreken als instrument voor cliëntinspraak. In groepjes van maximaal 3 tot 4 personen kunnen cliënten praten met medewerker over wat ze bezighoudt, wat goed gaat en wat beter kan. Zo is de interne communicatie met medewerkers verbeterd door een interne nieuwsbrief en kunnen cliënten nu meedenken met het menu.  

1 jaar InteraktRadio!

In november vierden we het 1 jarig bestaan van InteraktRadio, een wekelijks radioprogramma van en voor cliënten van InteraktContour. Dit initiatief is ontstaan op woonlocatie Nijkerk. Bewoner Jeroen en lokale bekendheid Frans Kas hosten het programma. En het mooie: iedereen kan online meeluisteren en verzoeknummers indienen. Lees hier meer!

https://www.nijkerkerveen.org/interakt-radio-nijkerk-bestaat-1-jaar icoonhttps://www.nijkerkerveen.org/interakt-radio-nijkerk-bestaat-1-jaar pijl

Samen zingen

Muziek maakt blij. Collega Evita Haar heeft samen met bewoners het lied “Mag ik dan bij jou” van Claudia de Breij ingezongen. Er is zelfs een videoclip van gemaakt. Het resultaat mag er wezen! En wat zijn de bewoners trots op het resultaat! 

Klankbordgroep ontwikkeling nieuwe huissstijl

Bij het ontwikkelen van onze nieuwe huisstijl vonden we het belangrijk dat het écht bij onze doelgroep past. Daarom richtten we een klankbordgroep op van zowel cliënten, naasten als medewerkers om bepaalde elementen te toetsen. Bijvoorbeeld de themalijnen en illustraties. Onder ander cliënt Mike dacht kritisch mee, zoals je leest in dit artikel! 

https://www.interaktcontour.nl/nieuws/nieuw-prikkelarme-huisstijl-en-website/ icoonhttps://www.interaktcontour.nl/nieuws/nieuw-prikkelarme-huisstijl-en-website/ pijl

Cliënten testen nieuwe website

Meerdere cliënten en naasten kwamen op het bestuursbureau om de website te testen. Dat leverde interessante inzichten op! Vooral dat dat iedereen anders over een site navigeert en dat dus alle informatie op meerdere manieren benaderbaar moet zijn. Mooie feedback die meegenomen is in de doorontwikkeling van de site!

Kijkdagen op tijdelijke woonlocatie Ommen

Als voorbereiding op de verhuizing naar Ommen, konden cliënten, naasten en medewerkers van woonlocatie de Koppels in de zomer alvast hun nieuwe – tijdelijke – woonplek bekijken. “Er hangt hier een vakantiegevoel”, was een van de reacties. Niet alleen over de appartementen, maar ook over groene rustige omgeving was men enthousiast.  

Raad van Toezicht bezoekt woonlocaties

Een afvaardiging van de Raad van Toezicht bezocht de woonlocaties Landsherenpoort, de Palmen-Grift, Nieuw Bloemensteijn en Burgelstee. Lees meer in dit intranetbericht. 

RvT bezoekt woonlocaties icoonRvT bezoekt woonlocaties pijl

Studenten testen samen met cliënten nieuwe technologie

Een nieuwe dagbestedingsactiviteit! Studenten testen samen met cliënten van de dagbesteding in Zwolle een nieuw product voor de roulatieservice van de dagbesteding.  

Webinars behandelprogramma Hersenz

Omgang met hersenletsel kent enorme uitdagingen. Het behandelprogramma van Hersenz kan mensen met NAH hierbij helpen. Om dit behandelprogramma onder de aandacht te brengen van cliënten met NAH en hun naasten worden webinars georganiseerd.

Relatiemanagement binnen InteraktContour

De relatiemanagers zetten zich in om InteraktContour naar buiten toe op de kaart te zetten, met als doel om meer naamsbekendheid te genereren en zodoende meer instroom van cliënten. Wat zij zoal doen? Dat lees je in deze halfjaarrapportage. 

Halfjaarsrapportage relatiemanagers 2021 icoonHalfjaarsrapportage relatiemanagers 2021 pijl

Uitleenservice door en voor clienten

Bij de Uitleenservice kunnen alle cliënten van InteraktContour acht weken lang technologische producten uitproberen. Vier cliënten runnen deze service. Ze verzorgen het hele logistieke en administratieve proces en testen ook producten uit. Voor hen is dit een werkplek waar ze in hun eigen tempo kunnen werken! In oktober gingen zij van start. Lees hier meer over de feestelijke opening.

Feestelijke opening Uitleenservice icoonFeestelijke opening Uitleenservice pijl

Medezeggenschap

swoosh

Teamreflectie en deskundigheid

We vinden het belangrijk dat onze medewerkers bekwaam en betrokken zijn, met aandacht voor cliënt én netwerk. In dit hoofdstuk lees je wat wij in 2021 deden in het kader van teamreflectie en deskundigheid van de medewerkers. 

swoosh

Half september startte het eerste interne leerprogramma voor vijf trainees: drie trainees startten als teamleider en twee collega’s als kwartiermaker.  

Traineeship InteraktContour icoonTraineeship InteraktContour pijl

Lancering vacaturesong

De zoektocht naar nieuwe collega’s wordt lastiger en lastiger. We zijn daarom continu op zoek naar manieren om onderscheidend te zijn. Daarom ontwikkelden we een heuse vacaturesong over werken bij InteraktContour. Zelfs de arbeidsvoorwaarden werden ingezongen.  

Het nummer werd volop opgepikt door landelijke media. Onder andere op Radio 1, Radio 2, en diverse nieuwssites zoals deze die een interview plaatste met onze manager HR Miranda Peters.

Eerste zij–instromers klas van start!

In september is de eerste InteraktContour BBL-klas gestart in samenwerking met het Deltion College!  Deze nieuwe medewerkers gaan bij ons aan de slag als leerling-verpleegkundige.  
 
Lees hier meer over de insteek van de BBL-klas.  

Zij-instromers icoonZij-instromers pijl

Regeling thuiswerken

Intern beraad

swoosh

Cijfers

Enkele cijfers over InteraktContour

swoosh

InteraktContour in cijfers

Aantal cliënten in zorg3.272

Man/vrouw verhouding

43%
57%
  • Vrouw
  • Man

Aantal cliënten bij de verschillende eenheden

Maatschappelijke ondersteuning 2.680
Zorg en Wonen 743
Behandeling 405
Totaal 3.272
Een cliënt kan zorg afnemen van meerdere eenheden, waardoor de som van de aantallen hoger uitkomt dan het totaal aantal cliënten.

test titel nog even kijken

test label nog even kijken Aantallen in cijfers Aantallen in percentage

Cliënten combinatie van zorg

... cliënten maken alleen gebruik van Maatschappelijke ondersteuning 2154 65%
... cliënten maken gebruik van Maatschappelijke ondersteuning en Zorg en Wonen 376 11%
... cliënten maken alleen gebruik van Zorg en Wonen 337 10%
... cliënten maken alleen gebruik van Behandeling 249 8%
... cliënten maken gebruik van Behandeling en Maatschappelijke ondersteuning 126 4%

TOP 5 DOELEN VAN CLIËNTEN - HIER GEBLEVEN EVA

1. Een zinvolle dagbesteding (775)
2. Vaardigheden toepassen, verbeteren of uitbreiden (477 )
3. Motorische vaardigheden toepassen, verbeteren of uitbreiden (338)
4. Contacten aangaan en onderhouden (324)
5. Conditie op peil houden (307 )

LEEFTIJDSOPBOUW CLIENTEN VAN INTERAKTCONTOUR

Aantal medewerkers1.503

TOTAAL AANTAL MEDEWERKERS OP 31-12-2020

Aantal oproepkrachten 124 (0 fte)
Aantal tijdelijk 240 (146,52 fte)
Aantal vast 1139 (779,68 fte)
Totaal medewerkers 1503 (919,9 fte)
12%
88%
  • Man
  • Vrouw

AANTAL VRIJWILLIGERS

Eenheid 31-12-2020
Behandeling 28
MO 286
Zorg en Wonen 151
Staf 2
Totaal 476

AANTAL STAGIAIRES

Opleiding 2018 2019 2020
HBO Verpleging (5) 12 18 18
Social Work (5) 24 21 25
MBO Verpleging (4) 60 55 42
MMZ (4) 91 71 58
VIG (3) 16 14 18
Helpende Zorg en welzijn (2) 11 19 21
Dienstverlening (1) 5 7 3
Overig 44 63 53
Totaal 263 268 238

OPLEIDINGEN

Totaal aantal aantal opleidingen, trainingen en e-learnings: 229.
In totaal volgden de medewerkers 6386 opleidingen, trainingen en e-learnings in 2020 (in 2019 betrof dit 5562).

TOP 5 MEEST GEVOLGDE OPLEIDINGEN

1. E-learning informatieveiligheid in het primair proces (door 578 medewerkers)
2. E-learning Meldcode Huiselijk Geweld voor signaleringsverantwoordelijkheden (475)
3. Ontruimingsoefening (339)
4. BHV Herhalingscursus blended (326)
5. Introductiecursus (225)
Aantal klachten32

KLACHTEN BEHANDELD DOOR DE KLACHTENFUNCTIONARIS

2018 2019 2020
Afgehandeld 18 32 29
Nog in behandeling 0 0 3
Totaal 32

KWESTIES EN CLIËNTEN BEHANDELD DOOR CLIËNTVERTROUWENSPERSOON IN 2020

Eenheid Aantal kwesties Aantal cliënten
Zorg & Wonen 23 16
Maatschappelijke Ondersteuning 6 5
Behandeling 1 1
Totaal 30 22

In totaal zijn er dertig kwesties gemeld bij de Cvp, hieronder bevonden zich één vraag om informatie en één persoonlijke kwestie. De overige kwesties waren uitingen van onvrede. De kwesties werden door 22 cliënten en/of vertegenwoordigers gemeld. Dit waren vijf melders minder dan vorig jaar.

VERGELIJKING AANTAL EN ONDERWERP KWESTIES MET VOORGAANDE JAREN

Aard van de kwesties 2016 2017 2018 2019 2020
Dwang/Onvrijwillige zorg - - - - -
Organisatie/regels/financiën 14 4 - 3 9
Persoonlijk 14 3 2 6 2
Verblijf 1 1 7 1 3
Zorg/begeleiding/dienstverlening 37 30 45 23 16
Totaal 54 38 55 33 30

In vergelijking met voorgaande jaren is er sprake van een toename van het aantal kwesties in de categorie ‘Organisatie/regels/financiën’. Deze toename is deels te verklaren vanuit het aantal kwesties met betrekking tot het coronavirus.

Aantal locaties77
Aantal woonlocaties38
Aantal dagbestedingslocaties30
Aantal behandellocaties9

Analyse

swoosh

Conclusie

swoosh
feedback